Ergotherapie?!

Ergotherapie is bedoeld voor mensen van alle leeftijden die ten gevolge van ziekte, trauma, over- of onderbelasting, onvolledige of vertraagde ontwikkeling of beperking zijn gewone dagelijkse activiteiten/handelingen niet (meer) naar wens kan uitvoeren. 

Het doel van ergotherapie is het optimaliseren van het handelen van de cliënt en zijn sociale omgeving op gebied van zelfzorg, productiviteit, leren en ontspanning. 

Samen met de cliënt wordt een actieplan op maat opgesteld om de zelfstandigheid op deze vlakken te verbeteren, terug te winnen of te onderhouden. 


Ergotherapie Vlaanderen

Hoe gaan we samen aan de slag?

> Kennismaking

In een vrijblijvend gesprek gaan we in op de hulpvraag. Als er beslist wordt om verder onderzoek te doen, plannen we een intakegesprek. 

> Inventarisatie en analyse

We gaan dieper in op zorgvragen, hulpvragen, wensen, mogelijkheden en beperkingen. Allerhande andere documenten (eerdere verslagen en onderzoeken, tekeningen, schoolverslagen of rapporten,...) kunnen helpen in de beeldvorming. 

We brengen het functioneren/handelen van het kind in kaart aan de hand van observaties, tests, vragenlijsten... Het handelen op motorisch vlak, cognitief vlak en psychosociaal vlak rekening houdend met de activiteit en omgeving. 

> Doelbepaling en plan van aanpak

Samen met het kind en zijn/haar ouders worden de doelen bepaald. We gaan ook oplossingsgericht denken en een plan opstellen. Hoe gaan we eraan beginnen? Wat heeft heeft het kind en/of zijn omgeving nodig?

> Uitvoering plan van aanpak

Wat ik te bieden heb is sterk afhankelijk van de hulpvraag, de analyse en de doelbepaling. Het kan voor iedereen verschillend zijn, het is namelijk op maat van het kind. Het zou advies kunnen zijn, maar evengoed coaching, begeleiding of therapie. 

> Evaluatie van proces en resultaat

Regelmatig gaan we samen reflecteren op de effectiviteit en de voortgang van het traject, evenals bijstellen waar nodig. 

> Nazorg

We ronden het traject af met aandacht voor de duurzaamheid van de ondernomen acties. Het is belangrijk dat het kind zijn/haar functioneren/handelen zelfstandig kan voortzetten in het dagelijkse leven én ouders/betrokken anderen voldoende kennis en tools hebben om het kind verder te ondersteunen.