Schoolse vaardigheden

Executieve functies

Executieve functies zijn de "regelfuncties" van ons brein die nodig zijn om gedrag te plannen, organiseren en sturen. Voor kinderen zijn deze vaardigheden cruciaal voor succes op school en in sociale situaties. Ergotherapie helpt kinderen hun executieve functies te versterken door middel van praktische, kindvriendelijke oefeningen en strategieën. Zo leren zij beter om te gaan met uitdagingen in hun dagelijkse leven en bouwen ze aan een stevige basis voor de toekomst. 

Denk aan volgende functies: plannen, organiseren, timemanagement, metacognitie, werkgeheugen, impulscontrole, volgehouden aandacht, taakinitiatie, cognitieve flexibiliteit, emotieregulatie...

Leren leren

Wat is leren? Hoe kan ik het best bepaalde vakken studeren? Wat zijn effectieve leerstrategieën? hoe kunnen we schoolse prestaties verbeteren?

Leren leren gaat over het ontwikkelen van vaardigheden die kinderen helpen om informatie te verwerken, zich te concentreren, en effectief te studeren. Ergotherapie begeleidt kinderen in het ontdekken van hun eigen manier van leren en versterkt hun zelfvertrouwen en zelfstandigheid in het leerproces. 

Studiebegeleiding bij leermoeilijkheden

Leermoeilijkheden kunnen een groot effect hebben op het zelfvertrouwen en schoolplezier van een kind. Deze uitdagingen, zoals moeite met schrijven, begrijpend lezen, Frans of rekenen,... vragen om een gerichte aanpak. Ergotherapie biedt ondersteuning op maat om kinderen te helpen hun sterke kanten te ontdekken en manieren te vinden om leerstof beter te begrijpen en toe te passen.